måndag 12 mars 2012

Förändring efter samordning - där det betyder mest

Idag har jag varit på styrgruppsmöte för Samordningsteamet FNS, en fantastisk verksamhet som myndigheterna driver tillsammans, en verklig nav som fyller upp och fyller ut myndigheternas utbud. Det var ett riktigt, riktigt bra möte. Inte en bortkastad sekund någonstans. Av all den rika kommunikation vill jag dela med mig av något lite från mötet och något jag har saknat här på bloggen, nämligen röster från dem myndigheterna försöker stödja framåt.

Verksamhetsledare Annelie Sörengård och Samordningsteamet kom på att dela ut och samla in en enkät till deltagarna. Syftet med enkäten är att fånga upp förändring efter bara tre månader och känna av om man är på rätt spår samt att göra sig öppen för påverkan. Enkäten är anonyma så det var helt ok att dela med sig till styrgruppen och er.

Här följer ett axplock av rösterna på frågorna: 1) hur skulle du beskriva din förändring? 2) vilken betydelse har teamet/gruppen haft för dig?

- 1) Är inte lika rädd för att träffa nya människor, är mer pigg och glad. 2) [Teamet] är väldigt förstående och pressar inte en att göra saker man ej är bekväm med. [Gruppens betydelse är] ganska så stor då jag har svårt att träffa nya människor och är väldigt blyg och rädd av mig

- 1) Jag har blivit mycket starkare psykiskt och fysiskt. Har mer och klarare mål. 2) Personalen möter upp dag för dag och accepterar att man har en dålig dag. Men dom har alltid en positiv attityd och ger mycket stöd och uppmuntran.

- 1) Jag hoppas på att klara av en förändring och hålla fast vid den, och trivas! 2) Trevligt bemötande, gör att man får lite mer lust själv!

- 1) Mer öppen och lite mer villig att testa nya vägar att bli bättre på. 2) Att [teamet] är raka och ärliga i sitt sätt att behandla mig.

- 1) Att jag kommer upp överhuvudtaget hade det vart innan så hade jag aldrig kommit upp. 2) [Teamet] Bra, trevligt folk. Mycket skratt. [Gruppens betydelse] Träffa nya människor.

- 1) Min förändring har blivit stor. Har fått mycket hjälp inom det sociala och även att jag eventuellt ska börja på arbetsträning. 2) [Teamet] har hjälpt väldigt mycket. Jag har fått träna på min sociala fobi. Jag har även fått tillgång till AF som har hjälpt mig. [Gruppen] har haft stor betydelse. Har brutit min isolering och gett mig en viss vardagsrutin.

- 1) Blivit mer social, lärt mig gå upp på morgonen. 2) [Det är till hjälp för mig] att vara med i ett socialt sammanhang

- 1) Lite mer pratsam. 2) Träffat intressanta människor. Lite nya idéer.

- 1) Ingen kommentar. 2) [Teamet] Att hitta eventuellt praktikplatser, en förmåga att se och lösa problem på ett nytt sätt och möjlighet att få börja med någon form av fysisk aktivitet. [Gruppen] ger en möjlighet till social träning och få känna en gemenskap.

- 1) Rutinerna, fått vilja att motionera. 2) Personalen tar tid att lyssna, är intresserade och har ett pedagogiskt sätt.

Jag tycker att det är otroligt efter så kort tid, att åstadkomma så stora förändringar. Fortsatt lycka till och mycket, mycket bra jobbat!

1 kommentar:

  1. Härligt! Dessa svar kommer att verifieras och utvecklas när vi redovisar fokusgrupper med samordningsteamens klienter som deltagit i lösningsfokuserade grupper (inom projektet VULF- vidareutbildning i lösninsfokus att leda klienter i grupp). Det framkommer att teamens gruppverksamheter är mycket uppskattade och att ledarna gör ett fantastiskt fint jobb genom att verkligen se individerna och deras behov.
    Hälsningar Sussan Öster, Kompetenscentrum för hälsa, Landstinget Västmanland

    SvaraRadera