Som med Chris Iveson har jag gjort en intervju med henne över mailen för att vi ska få lite mer information om vad som driver henne, lite om hennes historia och varför lösningsfokus är viktigt för möten och samtal där förändring är målet. Varsågoda! Här är Aviva Suskin-Holmqvist!
JW: Hej Aviva! Stort tack för att du ställer upp på idén att bli intervjuad! Jag tror att det finns många som är nyfikna på dig och på vad som kan komma att hända när du håller två olika workshops på konferensen. Så låt oss börja: Kan du berätta lite om dig och ditt arbete med lösningsfokus? Vad lockade dig till att arbeta med lösningsfokus?
AS-H:
Hej Jonas. Eftersom
jag gillar att berätta historier får du ett långt svar på vad som lockade mig
till modellen.
JW: Stort stort tack, Aviva! Detta är mycket användbart och så så inspirerande!
Första gången jag
stötte på den lösningsfokuserade modellen var 1987, då jag arbetade som
terapeut i "Heroinistprojektet" i Malmö (UMAS, lett av H. Korman och
M. Söderquist). Jag deltog i ett seminarium med Steve de Shazer och Insoo Kim
Berg, grundarna av det lösningsfokuserade synsättet. Insoo, som jag upplevde
som varm, humoristisk och mycket vettig, hade ett samtal med en familj som jag
träffade vid denna tid. Familjen bestod av Jane, en ung kvinna på 19 år, hennes
far och hennes äldre syster. De vuxna var synnerligen oroade för Jane som hade
hoppat av gymnasiet och bara verkade slappa och inte kom någonstans med sitt
liv. Janes mamma hade dött några år tidigare och jag, tillsammans med min
handledare, arbetade efter hypotesen att Jane oroade sig för sin fars ensamhet
och förblev hemma för att ta hand om honom.
Sammankomsten mellan
familjen och Insoo var ett nöje att bevittna. Insoo var varm och uppmuntrande.
Familjemedlemmarna verkade tycka om henne. För första gången sedan jag började
träffa dem upptäckte de många bra saker i sitt samspel och Janes utvecklingsmöjligheter.
Det verkade som om det Jane först och främst behövde var tre väckarklockor som
hjälpte henne att komma upp på morgonen. Jag var såld!
Insoo och Steve
lämnade Sverige och min handledare och jag fortsatte träffa familjen en gång i
månaden under cirka ett års tid. Inga klockor hade inhandlats, de vuxna
fortsatte oroa sig och Jane var oförändrat håglös och oföretagsam. I alla fall
verkade det så. Min entusiasm avtog allteftersom. Jag antog därför att
lösningsfokuserad kortidsterapi bara var ännu ett ytligt terapeutiskt
tillvägagångssätt.
Ett år senare bjöds
Insoo och Steve återigen in till projektet i Malmö. Jag frågade familjen om de
skulle kunna tänka sig att träffa Insoo igen, de tackade ja.
Insoo inledde med att
fråga familjen vad som hade blivit bättre sedan de sågs för ett år sedan. Jane
hade hyrt en lägenhet och flyttat. Det var bra, men de vuxna oroade sig för att
hon nu levde lika slappt och passivt där istället. Efterhand som Insoo
fortsatte fråga efter undantag kom det fram att Jane också hade köpt en hund.
Hundar behöver komma ut och de behöver mat. För att gå ut med hunden behöver
man faktiskt resa sig upp och gå. Man ska köpa hem hundmat och för det behöver
man se till att det finns pengar och så vidare. Jane hade vidare sökt in till en
gymnasiekurs på Komvux. Mycket av detta var helt ny information för de vuxna i
familjen (och skam till sägandes, även för mig). De blev mer och mer hoppfulla
efterhand som samtalet fortsatte.
Jag vill gärna tro att
all denna information fanns tillgänglig innan Insoo kom. Men i allt väsentligt
hade jag helt missat att följa upp kraften i dessa undantag. Jag hade för
ögonen min egen hypotes om anledningen till problemen, och därmed vilken
lösning som var mest ändamålsenlig. Vi var alla överens om att problemen
verkade vara lösta och därför avslutades terapin. Hur som helst, denna gång
visste jag bättre än att tro på det jag hört, så jag följde upp familjen under
ett par års tid. Varje gång bekräftade fadern att Jane nu hade kommit vidare
med sitt liv.
Jag har förblivit
frälst på den lösningsfokuserade modellen alltsedan dess. Jag insåg att genom
att vara uppmärksam på information som beskriver undantag från problemet och
att vara nyfiken på vad som fungerar i människors liv, blev de
förändringsskapande processerna mycket mer effektiva än att tillbringa samtal
efter samtal med att försöka övertyga klienterna om att tillämpa mina lösningar
på mina föreställningar om vilka bekymmer de kunde tänkas ha. Dessutom var
stämningen vid samtalen mycket mer hoppfull, angenäm och förstärkande för
klienternas självförtroende (empowering). Detta verkade göra det möjligt för
klienterna att börja tillämpa sina egna lösningar direkt efter samtalet.
JW: Stort tack för fint svar, en jättebra
inspirerande berättelse! Jag undrar, som nästa fråga, vad hoppas du se hända
under dina två workshops i Västerås den 2 oktober?
AS-H: Ja, du…. Den ena workshop vänder sig till mer
erfarna lösningsfokus-are, så min bästa förhoppning är att deltagarna får
möjlighet att titta på mindre samspel/samtalssekvenser och fundera över:
1) Vilka antagande förmedlas och hur vet vi det
2) Skapa egna interventioner (d.v.s: det finns mer än ett sätt att resonera).
3) Vilka ledtrådar finns som säger oss att vi gör nåt användbart för klienten
1) Vilka antagande förmedlas och hur vet vi det
2) Skapa egna interventioner (d.v.s: det finns mer än ett sätt att resonera).
3) Vilka ledtrådar finns som säger oss att vi gör nåt användbart för klienten
Den andra workshop
hoppas jag ska ge idéer om förändringsprocessen som en del av utredningsarbete.
I synnerhet hur de lösningsfokuserade antagande och samtalsverktygen är
användbara under utredningprocessen.
JW: Tack Aviva för dina svar. Så otroligt tydligt!
Avslutningsvis vad är du personligen mest intresserad av, kopplat till LF, just
nu? Det skulle jag gärna vilja höra!
AS-H: Det jag är f.f.a. intresserad av just nu det
är samtal som faller utanför kategorin "lösningsfokuserad mall" d.v.s
där man kan köra enkelt första samtalet, andra o.s.v. Jag gillar de samtalen
som utmanar min erfarenhet och kräver att jag verkligen lyssnar noga och kan
inom ramen för modellen följa klienten/klienterna (eftersom jag jobbar även med
familjer och nätverk) och tillsammans med dem skapa ett lösningsfokuserat
samtal som är användbart för dem.
För att vara lite
tydligare, det kan vara klienter som inte har ett mål för förändring men har
ändå tagit sig tid att träffa mig, klienter som inte pratar så bra svenska och
vissa frågar verkar inte fungera, samtal med tolk, samtal där jag inte har en
aning om vad klienterna säger. Ja lite sånt:)
Hoppas detta är
användbart för dig
JW: Stort stort tack, Aviva! Detta är mycket användbart och så så inspirerande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar